logo
Öppna i ny flik
Läs mer om högtiden

Datum:
2025-12-28

Betraktelse: Guds barn

Ofta använder Bibeln bilden av en familj för att beskriva relationen mellan Gud och människan.

I grekiskan finns flera ord för kärlek (se lista längst ner). Det ord som används för att beskriva Guds kärlek i Bibeln är "agape". Detta beskriver en kärlek som osjälvisk och utgivande. Den kärlek som en förälder känner för sitt barn beskrivs med detta ord. Ett nyfött barn har inte gjort någonting och kan inte göra något som "förtjänar" dess kärlek, ändå är det högt älskat av sina föräldrar. På samma sätt är ett Guds barn högt älskat av Gud, inte för vad det gör utan för att det är ett Guds barn.

Texten från Matteus 18 inleds med frasen ”vid samma stund”. Utifrån sammanhanget är det alltså samtidigt som Jesus har haft lite egen tid med Petrus. De har varit med om ett ekonomiskt under där Petrus kunde betala tempelskatten på ett övernaturligt sätt, se Matt 17:25-27.

Vi förstår att det är de andra lärjungarna förutom Petrus som kommer fram till Jesus och frågade vem som är störst i himmelriket. Utifrån parallellstället i Mark 9:33 frågar Jesus dem vad de pratat om på vägen. Svaret dröjer men till sist erkänner de förläget att de diskuterat vem som var störst. Den här gången var det särskilt Petrus ställning i förhållande till de andra lärjungarna. Den inbördes rangordningen var ett återkommande samtalsämne. Det tas upp igen i Matt 20:20-28 och precis innan Jesu död i Luk 22:24.

Hela stycket från vers två fram till 18 är Jesu svar på frågan vem som är störst. Den störste i himmelriket är som ett svagt och sårbart litet barn som behöver Faderns beskydd.

Jesus undervisade på ett praktiskt sätt, han kallade till sig ett litet barn. Här används det grekiska ordet "paidion" som beskriver ett mindre barn upp till skolåldern. Petrus var gift och Jesus befinner sig i Petrus hus i Kapernaum, se Mark 9:33, så det är inte otroligt att det är Petrus barn som Jesus tar fram för att på ett illustrativt sätt undervisa om ödmjukhet.

Jesus börjar med att tala om omvändelse i vers 3, första steget är att inse att vi är på fel väg. Sedan behöver vi bli som barn. Här handlar det inte om att bli barnslig, utan om ett beroende av sin förälder och en självklar attityd där man fritt kan komma till sin far. Jesus fortsätter i vers 4 och talar om att ödmjuka sig, dvs att frivilligt böja sig.

*De olika grekiska orden för kärlek är:
- Agapao (124 ggr i NT), osjälvisk utgivande kärlek
- Phileo (24 ggr i NT), broderlig vänskap
- Stergo (0 ggr i NT), lojalitet, trofasthet
- Eros (0 ggr i NT), sexuell erotisk egoistisk kärlek


Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter