Betraktelse: Den heliga Anden
När Lukas beskriver vad som skedde under Pingstdagen så är höjdpunkten att många fick höra om Guds underbara, mäktiga, stora gärningar (Apg 2:11).
Den Helige Ande kan ibland vara svår att beskriva med ord, men Andens verkningar är desto mer synliga. När Jesus talar med Nikodemus liknas Anden med vinden, se Joh 3. Vi kan inte se den, men vi ser hur träden rör sig och påverkas av vinden. Både det hebreiska ordet "ruach" liksom det grekiska "pneuma" som översätts med Ande, betyder också "vind" och "andedräkt". Det är Guds Ande som ger liv. I skapelsen blåste Gud andligt liv in i människan och hon vandrade i gemenskap med Gud!
På pingstdagen blev den Heliga Andes verkan påtaglig hos Jesu efterföljare. Från att ha varit en rädd försagd skara, blev de en frimodig utåtriktad växande grupp! I Apg 1:8 ser vi att det är den Helige Ande som ger kraften och förmågan att utföra det kristna uppdraget.
Även om Anden är utgiven och finns tillgänglig är det nog den del i treenigheten som de flesta har svårt att förstå. Gud Fadern, som är den första personen kan vi i viss mån greppa. Även Jesus som är den osynlige Gudens avbild (Kol 1:15) kan vi se och läsa om i evangelierna. Hade det funnits en enkel beskrivning på vad den Helige Ande är skulle Bibeln gett oss den, istället beskrivs Anden ”som eld”, ”som vatten”, ”som en duva” osv.
Därmed inte sagt att vi inte kan förstå och bli hjälpta av Anden. Jag behöver inte förstå exakt hur en bilmotor fungerar för att köra en bil eller veta allt om vilken väg datatrafiken når min telefon för att surfa på mobilen osv.
• VATTEN och TÖRST pekar på att Anden är livsnödvändig för det andliga livet och vi måste ha en törst efter den. Den Helige Ande kommer aldrig över någon som inte vill det.
• ELD används i Apg 2:3. Elden i Bibeln talar oftast om rening, men har även andra egenskaper som att ge värme och lysa upp. Anden överbevisar om synd och rättfärdighet och dom (Joh 16:8).
• DUVAN används som en bild på hur Anden kom ner över Jesus för att bli kvar över honom, se Joh 1:32. En duva är en lättskrämd fågel, när vi kompromissar med synd i vårt liv kan Anden lämna obemärkt (se t.ex. Simpson i Dom 16). Men på samma sätt som en duva inte flyger långt bort, är upprättelsen nära, se 1 Joh 1:9.
• HJÄLPAREN är ett vanligt begrepp som Jesus ofta använder om den Helige Ande (Joh 14:16). Den Helige ande är INTE göraren, utan hjälparen. På samma sätt som hantverkare inte bara dyker upp i vårt hem och börjar fixa och renovera utan att vi har bett om det, så kommer hjälparen den Helige Ande bara om vi bjuder in honom. Det grekiska ordet parakletos som översätts hjälpare är ett rikt ord som betyder någon som kommer vid vår sida och hjälper. Det betyder också ”förespråkare", "en som tillkallats", "talesman", "rådgivare", "advokat", "försvarare" och "tröstare".
I söndagens text från Johannes 14, som är från den sista måltiden, ber Jesus Fadern att han ska ge lärjungarna en annan hjälpare, sanningens ande, som skall vara hos dem för alltid. Det grekiska ordet för ”en annan” är ”allos” som kan översättas ”en precis lika dan”, ”en dubblett”, ”någon med samma karaktär” eller ”allting likadant”.
Den helige Ande, som i allt liknar Jesus, ges som en gåva vid frälsningen (Apg 2:38).
Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter