logo
Öppna i ny flik
Läs mer om högtiden

Datum:
2027-03-21 (tidigare: 2024-03-24)

Betraktelse: Vägen till korset

En vår i Egypten drygt 3500 år sedan skedde något som aldrig tidigare hänt det judiska folket. Vardagen var fylld av slavarbete, men ett hopp har börjat spira. Mose utlyser att den 14 dagen i månaden får ingen lämna sina hus, varje familj ska vara i sitt hem. Fyra dagar innan dess skulle varje hushåll ha tagit till sig ett felfritt lamm. Den här speciella kvällen skulle lammet slaktas och blodet strykas på dörrposterna. Den natten drog en osynlig plåga förbi och allt förstfött som inte var beskyddat av lammets blod dog. (Se 2 Mos 12:3, 22)

Erev Peasah, som kvällen heter, kom att inleda den judiska högtiden av osyrat bröd där inget arbete skulle utföras under en veckas tid, se 2 Mos 12:16.

För ca 2000 år sedan satt lärjungarna innanför stängda dörrar av rädsla. Då kom Jesus och stod mitt bland dem. Han inledde med: "Frid vare med er!" Det var den vanliga judiska hälsningsfrasen, men efter att Jesus uppstått fick den frasen nu en djupare innebörd om att ta emot försoningens välsignelser!

Denna söndag är det palmsöndagen som inleder stilla veckan. Jesus har varit i området Peréen öster om Jordanfloden, för att sedan komma till staden Jeriko. I texten från Matteus 21 närmar sig Jesus Jerusalem. De hade vandrat upp den sista sträckan mot Jerusalem och var nu i byn Betfage, som ordagrant betyder "fikonhuset". Därifrån rider han in i Jerusalem.

När han kommer på vägen som leder ner från Olivberget öster om Jerusalem började hela skaran av lärjungar i glädje prisa Gud högt. Under påskhögtiden sjöng man från Psalm 113-118, de så kallade Hallel-psalmerna. Man sjunger stroferna 118:25-26, och lägger till delen "Davids son" och hyllar Jesus som Messias.

Hosianna (rädda, fräls oss nu) Davids son. Välsignad (värd att prisas) är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden.

Psalmen är troligtvis en antifonal psalm, först sjunger en försångare ett stycke och sedan svarar en annan stämma eller kör. Här finns referenser till den gemensamma Gudstjänsten i templet i Jerusalem. I spåren av en nedstängd värld väcks en förnyad längtan hos Guds folk att tillsammans få fira Gudstjänst igen. Psaltaren avslutas med Psalm 150. Den inleds med frasen ”Halleluja! Prisa Gud i hans helgedom” och avslutas med att allt av anda ska prisa Herren, något som inte är bundet till en viss plats! Vi har Jesu ord till kvinnan vid brunnen med löftet att vi kan tillbe i ande och sanning, oavsett var vi är (Joh 4:23)


Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter