logo
Öppna i ny flik
Läs mer om högtiden

Datum:
2027-03-07 (tidigare: 2024-03-10)

Betraktelse: Livets bröd

Söndagens text från Johannes handlar om matundret där fem bröd och två fiskar. Av alla Jesu under och tecken är det bara detta brödunder för 5 000 och uppståndelsen som finns med i alla fyra evangelierna!

På samma sätt som vi alla ser olika detaljer, ger de fyra evangelierna olika infallsvinklar. Alla anger att det var 5 000 män som åt, men Matteus, tulltjänstemannen som var van att arbeta med siffror och noga med detaljer, preciserar att det antalet var ”förutom kvinnor och barn” (Matt 14:21) – rätt ska vara rätt! Totalt alltså tiotusentals människor.

Markus som ofta använder ett målande språk beskriver hur ”gräset var grönt” och att Jesus delar upp alla i grupper på hundra eller 50 personer (Mark 6:40). Ordet "grupper" är ordagrant "trädgårdsrabatter" i grekiskan och ger en bild av en färgsprakande syn med människor med mantlar och huvudbonader i olika kulörer!

Johannes använder inte det vanliga grekiska ordet "ichthys" för fisk utan "opsarion". Detta syftar på en mindre saltad och torkad fisk. Som den yngste lärjungen är han den ende som tar med ”detaljen” att det var en ung grabb som gav sin matsäck till Jesus och även den lite bistra kommentaren från Andreas: "Men hur kan det räcka för så många?" (Joh 6:8-9)

Det står att Jesus bad för brödet. Troligt är att han bad den vanliga judiska bordsbönen Hamotzi: "Välsignad är du Herre, universums Kung, som frambringar bröd från jorden." En enkel kort bön, men i Jesu händer förmerades en liten pojkes matsäck på fem bröd och två fiskar så det räckte åt alla där!

Bibeln nämner två bespisningsunder:
5 000 - (Matt 14:13-21, Mark 6:30-44, Luk 9:10-17, Joh 6:5-13)
4 000 - (Matt 15:31-38, Mark 8:1-9)

En del Bibelkritiker har hävdat att det bara är ett under, men eftersom både Matteus och Markus nämner båda undren är det uppenbart att de var olika. Vad är skillnaderna?

Det första undret för 5 000 har mer av judisk karaktär. Talet fem står för nåd. Jesus som är livets bröd kommer med nåd, först och främst till det judiska folket, och vill mätta den andliga hungern hos de tolv stammarna i Israel, som representeras av de tolv korgarna som blev över. Detta var en mindre korg som bands fast vid midjan för packning och proviant under en resa. Troligtvis lärjungarnas ”midjeväskor”.

Undret för de 4 000 är mer riktat till hela jordens folk. Undret sker på icke-judisk mark, och talet fyra som används om de fyra väderstrecken symboliserar hela jorden. Talet sju står för fulländning, och de sju korgarna tillsammans med helandet som föregick matundret visar det Guds förmåga att möta alla behov för alla människor. Här används också ett annat ord för korg. Dessa sju korgar var stora korgar, ordet används t.ex. i Apg 9:25, och kunde rymma en människa.

Dagens text har många djup och talar även personligt till dig och mig. Tänk att denna lille grabb, som inte räknades med bland de 5 000 männen, som inte nämns vid namn, som möttes av okänsliga negativa kommentarer att hans gåva inte räcker till – var den som fick vara med om undret!

Vi kan ibland känna oss små och borträknade, men vilken uppmuntran att Jesus inte ser oss på det sättet. När vi ger det vi har och överlåter det i Jesu hand förmerar han det och välsignar andra runtomkring oss!

”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta.” (Joh 6:35)


Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter