Betraktelse: Trons kraft
Gud är den som har all kraft och styrka. I Heb 1:3 står det att han upprätthåller allt med sitt mäktiga ord. Tron är det som kopplar ihop människan med Guds möjligheter - den förlöser Guds vilja här på jorden.
I texten från Johannes 9 blir en man som var född blind helad. Detta är det sjätte av sju ”tecken” som Johannes skriver om i sitt evangelium. Han använder medvetet inte orden ”under” eller ”kraftgärning” utan det grekiska ordet ”semeion” som mer fokuserar på den som utför undret och symboliken än själva undret i sig.
Om du frågar mig en fråga och jag svarar med att ge tummen upp, skulle du inte börja analysera varför jag har tummen riktad uppåt och fyra fingrar böjda bakåt, istället är det tolkningen av ”tecknet” som är det viktiga, att jag svarade JA på din fråga!
Det första tecknet (vatten till vin) i Joh 2:1-11, talar tydligt om att Jesus kommer med ett glädje budskap - evangeliet. Jämför med Mose vars första tecken som också var att förvandla vatten till blod. Nu i Joh 9:5 säger Jesus att han är världens ljus. Huvudbudskapet är att Jesus öppnar andligt stängda ögon så vi kan se hans ljus.
Det som är så fantastiskt med Bibeln är att den har flera nivåer. Denna berättelse med stort symboliskt djup är också en verklig händelse från en dag i Jesu liv med praktiskt tillämpningar.
Jesus lämnar templet, antagligen via porten i det sydvästra hörnet, och vandrar längs med den stora huvudgatan söderut som leder förbi Siloamdammen sju hundra meter längre ner, se bilden till inlägget. Någonstans längs med vägen ”såg Jesus mannen” (v1). Jesus ser människors behov, men det gör inte lärjungarna (ännu). De har under flera år sett Jesus hela tusentals människor, men istället för att ha medkänsla och fråga sig hur de kan hjälpa mannen, ställer de en teologisk fråga om det är mannen eller hans föräldrar som har syndat.
Enligt judisk tro hade allt en orsak och verkan, rikedom och hälsa var ett tecken på Guds välsignelse medan fattigdom och sjukdom berodde på synd.
Jesus svarar att det inte var någon specifik synd som gjorde att mannen föddes blind. Självklart var varken mannen eller hans föräldrar syndfria (Rom 3:23) och på grund av syndafallet vet vi att den här världen ligger i den ondes våld (1 Joh 5:19), men istället för att gå in i en teologisk diskussion fokuserar Jesus istället på det centrala – i varje situation vi möter har vi en möjlighet att förhärliga och ära Gud.
Jesus stannar till, spottar på marken, formar en klump lera som han lägger på hans ögon och uppmanar honom att gå och tvätta sig i Siloamdammen. Bibeln förklarar inte varför, men det kan kopplas samman detta med hur den första människan skapades av stoft (1 Mos 2:7), och nu skapar Jesus på nytt ögon. Oavsett orsaken var det något påtagligt för den blinde mannen, han kände hur Jesus rörde vid honom.
Siloam betyder ”sänd”, på grund av att vattnet "sänds" ner från berget via en grävd kanal. Jesus säger åt mannen att gå till Siloamdammen och ”sänder” honom dit. Siloam anspelar också på den gammaltestamentliga bilden på Guds välsignelse som flödar ner från tempelberget.
Mannen som fortfarande är blind, och nu med lera i ansiktet, måste treva sig ner den folktäta gatan mot dammen. Man kan ana blickarna och kommentarerna från alla de han möter. Han går i tro, ser inte med sina fysiska ögon, men har ett ord från Jesus ringande inom sig (Heb 11:1).
Helandet sker inte på en gång, mannen tar steg efter steg i tro. Förstod mannen allt på en gång? Nej, men han gick i tro och fick uppleva Guds kraft!
Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter