I söndagens text från Markus 10 har Jesus precis undervisat om äktenskap och skilsmässa (v2-12). Anledningen till ämnet var att några fariséer hade velat sätta Jesus på prov. Det är intressant att direkt i nästa stycke lyfter Jesus fram och välsignar barnen, de som ofta far illa vid en separation (v13-16).
När Jesus sedan gör sig redo att vandra vidare (troligtvis gå ut från huset för att bege sig till nästa stad i Judéen och Peréen, se vers 1 och 10) springer en man fram och faller på knä och frågar vad han skulle göra för att få evigt liv?
Det finns olika sätt att lyssna och ta till sig Guds ord. Söndagens tema handla om att lyssna i tro. Tro och liv hör ihop. När vi lyssnar i tro blir Jesu ord inte bara vackra fraser, utan något som förvandlar vårt liv. Detta är något som blir tydligt i berättelsen om den unge rike mannen.
Han trodde han hållit buden ända sedan han blivit moraliskt myndig, vilket var vid omkring tretton års ålder. I dagens judendom sker detta vid Bar Mitzvah som betyder att man blir en "lagens son". Flickor firar Bat Mitzvah, hebreiska för "budets dotter", vid tolv års ålder eftersom flickor i allmänhet mognar tidigare än pojkar. Att Sakarias och Elisabet höll lagen, benämns som något positivt i Luk 1:6, så det är inte det som är problemet.
Läser man parallellstället i Matt 19:20 förstår vi att mannen känner att han saknar något. Frågan som han verkar ställa är varför han ännu inte fått frid i hjärtat, trots att han har försökt hålla alla buden?
Jesus svarar med buden från den andra delen (den andra stentavlan) som har att göra med våra relationer med andra människor. Det visar sig att mannen var mer fäst vid sin rikedom än att följa Jesus. I vers 22 står det att han gick därifrån bedrövad eftersom han ägde mycket. Ordet för "ägde mycket" användes ofta för att äga mark och fastigheter.
Det måste ha smärtat Jesus att se mannen lämna honom med tunga steg. Den grekiska texten indikerar att Jesus är tyst och tittar på lärjungarna innan han säger: "Hur svårt är det inte för de rika att komma in i Guds kungarike."
Lärjungarna verkar vara helt förvånade eftersom rikedom var ju ett tecken på Guds favör enligt judisk tradition. Jesus sade till dem igen: "Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds kungarike [oavsett om man är rik eller inte]. Det är lättare för en kamel att gå igenom ett nålsöga på en synål, än för en rik att komma in i Guds kungarike."
Jämförelsen mellan det största vanliga djuret i Mellanöstern i kontrast till den minsta öppningen i ett vanligt förekommande föremål, illustrerar att det är omöjligt mänskligt sett för en rik att ta sig in i himmelriket, om inte Gud griper in, se vers 27.
Under medeltiden uppstod en sägen att en låg och smal port i Jerusalems mur kallades "nålsögat", men det finns inga historiska eller arkeologiska belägg för att någon sådan port fanns i bruk under Jesu tid.
Lärjungarna blev ännu mer förvånade, de tappade helt hakan, och sade till varandra: "Vem kan då bli frälst?"
Jesus tittade noga på dem och sade: "Mänskligt sett är det omöjligt, men tillsammans med (bredvid, i närvaro av) Gud kan det ske, för allt är möjligt tillsammans med Gud."
Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter
Välj ett datum
idag lördag 2 november, 2024
Sidan använder cookies för att spara den valda översättningen för länkar.