Betraktelse: Rik inför Gud
Av alla begär som finns, så är det faktiskt bara kärleken till pengar och rikedom som Jesus ställer på samma nivå som sig själv. Detta är enda gången i Bibeln Jesus jämställer något som en herre vid sidan av sig själv, se Matt 6:24.
Det är inte hur mycket pengar vi har som avgör om pengar är vår herre, det är vårt förhållande till dem. Bibeln nämner många rika, gudfruktiga människor. David var enormt rik men ändå en man efter Guds hjärta. Många rika grekiska kvinnor stödde Paulus tjänst (Apg 17:12), osv. Pengar är en god slav men en dålig herre.
Davids son Salomo, som fick ärva sin fars all rikedom, försöker söka lyckan i allt annat än Gud. Hela Predikaren är en studie där frågeställningen är - går det att vara lycklig utan Gud. Salomo skriver i inledningen: ”Jag hopade silver och guld, rika skatter från kungar och provinser. Jag skaffade mig sångare och sångerskor och det som är männens lust: kvinnor och åter kvinnor.”
Han badade i rikedom och hade ett harem med tusen kvinnor, men inget kunde ge verklig tillfredställelse. Det finns många likheter med vår tid. Vi lever i ett land där många lever i ett enormt överflöd. Salomo hade en personlig orkester som kunde spela hans favoritsånger, vi kan med ett enkelt klick spela vilken sång vi vill på vår mobil. Salomo hade tusen kvinnor, på internet finns mer än tusentals pornografiska sidor. Slutsatsen i Predikaren är att utan en rätt Gudsrelation blir allt här på jorden fåfängligt och meningslöst. Söndagens text kommer från det stycke där Salomo avhandlar rikedom. Hans slutsats gäller än idag: ”Den som älskar pengar blir aldrig mätt på pengar, och den som älskar rikedom får aldrig nog. Även detta är tomhet.” (Pred 5:10)
Bakgrunden till söndagens text från Luk 12 är att motståndet mot Jesus och lärjungarna har hårdnat. Efter en frukost hos en farisé har tiotusentals människor samlats för att höra på Jesus som talar både till folkskaran och enskilt med lärjungarna. Medan han talar med lärjungarna avbryter en man honom: "Mästare, säg åt min bror att dela arvet (deras faders fastighet eller mark) med mig." Den äldsta sonen fick en dubbel lott jämfört med de andra sönerna, se 5 Mos 21:17. Om det blev tvister kring fördelningen brukade normalt rabbinerna lösa dem.
Detta leder Jesus in på undervisning om vad som är viktigt här i livet. Jesus ger en liknelse till de båda bröderna i konflikten om hur dåraktigt det är att bara fokusera på den här världens rikedomar.
Ett ordspråk som härstammar från Bibeln är "pengar är roten till allt ont". Dock är det felaktigt citerat, vad Paulus skriver (i söndagens text från 1 Tim 6:10) är:
Vänskapen (kärleken) till pengar (ordagrant "vänskap med silvermynt") är en rot till all (alla sorters) ondska [plural].
Pengar är inte roten till allt ont. Adams synd berodde t.ex. inte på pengabegär. I denna vers identifierar Paulus däremot att det är vänskapen och kärleken till pengarna som är roten till all den ondska som nämns i föregående verser. Det är girigheten och habegäret som orsakar avund, förtal, splittringar, tvister, frestelser, skadliga begär som nämnts innan i vers 4-5 och 9.
I vers 11 kommer en kontrast - Men du gudsman…
Sedan följer tre verb. Det går inte att vara inaktiv och neutral i fråga om detta. En människa som vill följa Gud behöver fly från vissa saker, följa efter andra och kämpa trons goda kamp för att behålla dem. Man skulle kunna översätta dessa tre verb med ord som alla börjar på bokstaven f - fly, följ och fighta.
1) Fly allt detta. [Ordstrider och kärleken till pengar, se vers 3-10.]
2) Följ: rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet, ödmjukhet.
3) Kämpa trons goda kamp [som en tävling på en olympisk arena].
I söndagens psalm står det: ”Ingen kan köpa sig fri och betala lösen till Gud.” (Ps 62:3) Jesus är den som tog priset för all synd på sig.
Det är viktigt att nämna att pengar är den lägsta av alla resurser:
• Pengar kan köpa ett hus, men inte ett hem.
• Pengar kan köpa en säng, men inte en god natts sömn.
• Pengar kan köpa medicin, men inte hälsa.
Psalm 62 vers 6 är full av förtröstan: ”Varför skulle jag vara rädd när det är oroliga tider, när bedragares ondska omger mig?” När Jesus får vara vår Herre finns ingen anledning till oro!
Jonas Bergsten för kyrkoåretstexter